1. عمومی

گزارش دوازدهم (۱۳۹۸/۸/۲۹)

چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸، جلسه شورای نگهبان بود. اینکه چند وقتی جلسه نداشتیم، علتش این بود که اساسا کار شورای نگهبان تا حد زیادی وابسته به مجلس است؛ وقتی مصوبه‌ای از طرف مجلس به شورای نگهبان ارسال نشود و البته دستورکار دیگری نیز وجود نداشته باشد، طبعا نیازی به برگزاری جلسه نیست؛ البته اطلاع دارم که فقهای شورای نگهبان در این مدت، جلسات فقهی خود را برای بررسی نامه‌های ارسالی دیوان عدالت اداری برگزار می‌کردند. می‌دانید که وقتی کسی مصوبه‌ای را مثلا یک آیین‌نامه یا بخشنامه و… خلاف شرع می‌داند، می‌تواند نسبت به این موضوع در دیوان عدالت اداری شکایت کند و این دیوان، موارد مذکور را جهت اظهارنظر شرعی برای فقهای شورای نگهبان ارسال می‌کند و در صورتی که فقهای شورای نگهبان، مدعای او را صحیح تشخیص دهند، هیات عمومی دیوان عدالت اداری آن مصوبه را ابطال خواهد کرد.

ابتدای جلسه آیت‌الله جنتی با اشاره به آشوب های مناطق مختلف و اعتراضات مردمی گفتند که جلب نظر مردم و اقناع آن‌ها و حمایت نخبگان، مقدمه اجرای طرح افزایش قیمت بنزین بود که مغفول واقع شد. این نکته ای بود که چند روز قبل از آن در یکی از کمیسیون های مجلس نیز از نمایندگان شنیدم و واقعیتی است که هم مردم و هم مسئولان را از اجرای این طرح گلایه مند کرد که نباید برای چنین جراحی مهمی که اثرات مختلفی بر زندگی مردم دارد یک شبه اقدام کرد. با این وجود و علیرغم همه گلایه های به جا، هیچ کس تخریب و آشوب را نمی خواهد و کسانی که با ایجاد ناامنی، اموال مردم را غارت کردند و آتش زدند و با اسلحه و چاقو به جان مردم و مأموران انتظامی افتادند جزو همان دسته اشرارند که انتظار مردم برخورد با آنهاست.

در ادامه به سه مصوبه یعنی لایحه اصلاح و تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد، طرح استفساریه بند (۲) ماده (۲) قانون مالیات‌های مستقیم و طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی که از طرف مجلس ارسال شده بودند، رسیدگی شد. همچنین برخی از مواد اساسنامه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران باقی مانده بود که در این جلسه رسیدگی آنها نیز به اتمام رسید.

در انتهای جلسه نیز اطلاع دادند که امروز بعد از اتمام جلسه، کارشناسان مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در محل شورای نگهبان برای ثبت‌نام اعضای این شورا در سامانه ثبت دارایی مسئولان جمهوری اسلامی ایران (ثنا) حاضر خواهند شد که با استقبال اعضای محترم مواجه گردید و من هم در کنار سایر اعضای شورای نگهبان در سامانه ثنا ثبت نام کردم.

بدون نظر
درج نظر لغو
دیدگاهها برای: گزارش دوازدهم (۱۳۹۸/۸/۲۹)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ضمیمه تصاویر - تنها PNG, JPG, JPEG و GIF پشتیبانی می شوند.