1. عمومی

گزارش سیزدهم (۱۳۹۸/۹/۶)

چهارشنبه ۶ آذرماه ۱۳۹۸، جلسه شورای نگهبان بود. ابتدای جلسه آیت‌الله جنتی به مناسبت آغاز هفته بسیج از بسیج گفتند؛ اینکه تشکیل نهاد مقدس بسیج از ابتکارات حضرت امام خمینی (ره) بوده است و اینکه این شجره طیبه در طول تاریخ انقلاب و در عرصه‌های گوناگون همواره کنار مردم و پیشگام بوده است چه در هشت سال دفاع مقدس، چه در مقابله با بحران امنیتی و چه در خدمت‌رسانی در اتفاقات طبیعی نظیر سیل و زلزله.

من نیز قبل از ورود به دستورجلسه، هفته بسیج را تبریک گفتم و گفتم در میان نسل امروز نیز کم نیستند جوانانی که با اعتقاد و اخلاص از نظام، انقلاب و مردم دفاع می‌کنند. سپس به اساسنامه صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت اشاره کردم و گفتم که اخیرا به تصویب هیات وزیران رسیده و بدون ارسال جهت اظهارنظر شورای نگهبان و بررسی از جهت انطباق با قانون اساسی و شرع ابلاغ گردیده است! و این اقدام خلاف #قانون_اساسی است. حالا که چنین اتفاقی افتاده و تشریفات قانونی آن طی نشده، این اساسنامه هیچ اثر قانونی ندارد. سایر اعضا نیز این نظر را تأیید کردند و مقرر شد این موضوع رسما به دولت اعلام گردد.

در ادامه به شش مصوبه مجلس یعنی چهار تای آن لایحه موافقت‌نامه و عضویت دولت ایران با کشورها و موسسات بین‌المللی بود و دو مصوبه دیگر که یکی طرح الحاق یک تبصره به ماده (۵) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی و دیگری لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری- صنعتی، اصلاح محدوده سه منطقه آزاد تجاری- صنعتی و ایجاده مناطق ویژه اقتصادی که اعاده شده از شورای نگهبان بود، رسیدگی شد. شورا قبلا به لایحه مناطق آزاد ایراد اصل ۷۴ قانون اساسی گرفته بود یعنی موارد متعددی به این لایحه توسط مجلس اضافه شده و آن را با تغییرات زیاد و بنیادی در مجلس مواجه کرده بود. مجلس برای رفع ایراد شورای نگهبان، موافقت دولت را با شرط الحاق یک تبصره به مصوبه اخذ نموده بود که در جلسه شورا بحث‌های زیادی در این خصوص صورت گرفت که آیا با مصوبه دولت، ایراد اصل ۷۴ مرتفع می گردد یا خیر که برخی معتقد بود وقتی دولت آثار و تبعات آن را پذیرفته است، ایراد رفع شده و در مقابل برخی دیگر می‌گفتند چون پذیرش دولت، ماهیت طرح را به لایحه تبدیل نمی کند، اصلاح صورت گرفته رافع ایراد نیست.

بدون نظر
درج نظر لغو
دیدگاهها برای: گزارش سیزدهم (۱۳۹۸/۹/۶)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ضمیمه تصاویر - تنها PNG, JPG, JPEG و GIF پشتیبانی می شوند.