1. عمومی

گزارش دوم (۱۳۹۸/۵/۲)

امروز دومین جلسه شورای نگهبان با حضور اعضای جدید برگزار شد. مصوبات متعددی در دستور جلسه امروز بود و هرکدام نیاز به بحث و بررسی فراوان داشت. علاوه بر دستورهای اعلام شده توسط سخنگوی محترم شورای نگهبان، دو دستور «دو فوریتی» نیز به آنها اضافه شد که بر حجم کار افزود. با وجود اینکه جلسه در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد، اما فرصت برای بررسی همه دستورها فراهم نشد و اکثر موارد موکول به جلسه بعدی شد. همانطور که می دانید شورای نگهبان برای بررسی هر مصوبه ۱۰ روز فرصت دارد و این زمان می تواند ۱۰ روز دیگر نیز تمدید شود لذا حتما در ظرف زمانی قانونی همه مصوبات رسیدگی و اعلام نظر می شود و از این جهت نگرانی وجود ندارد.

سه مصوبه لایحه دو فوریتی «الحاق یک بند به تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور» و طرح دو فوریتی «تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور» و برخی مواد طرح «الحاق موادی به قانون نحوه اجرای اصل چهل و نهم (۴۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» در جلسات نوبت صبح و عصر بررسی شد.

بحث های دقیقی راجع به نحوه اعاده اموال نامشروع میان فقها و حقوقدانان صورت گرفت. یکی از نگرانی های اعضا، توجه به اصل برائت و حفظ حیثیت افراد بود که به صرف یک گزارش یا اتهام غیر مستند، مورد خدشه واقع نشود. در عین حال در قانون تدابیر خوبی برای جلوگیری از فرصت طلبی سوءاستفاده کنندگان از بیت المال اتخاذ شده بود که مورد تأکید قرار گرفت.

بررسی طرح دو فوریتی «تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور» نیز طولانی شد. از جهت تخصصی بودن محتوای این مصوبه و پیچیدگی موضوعات، پیشنهاد شد علاوه بر گزارش های کارشناسی مجمع مشورتی فقهی و حقوقی شورای نگهبان، نظر کارشناسی مجلس و دولت نیز شنیده شود که مورد موافقت اعضا قرار گرفت و در جلسه حضور پیدا کردند. دقت شورای نگهبان در شنیدن نظرات کارشناسی موافقان و مخالفان ویژگی خوبی است که به پختگی و اتقان نظرات کمک می‌کند و در طول این سالها همواره شاهد آن بوده ام.

بدون نظر
درج نظر لغو
دیدگاهها برای: گزارش دوم (۱۳۹۸/۵/۲)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ضمیمه تصاویر - تنها PNG, JPG, JPEG و GIF پشتیبانی می شوند.