1. عمومی

گزارش نهم (۱۳۹۸/۷/۱۷)

چهارشنبه ۱۳۹۸/۷/۱۷، سی و دومین جلسه شورای نگهبان در سال ۱۳۹۸ برگزار شد و مصوبات زیادی در دستور کار بود که بحث‌های فراوانی در خصوص آنها مطرح شد و همین باعث شد تا زمان، کفاف رسیدگی به تمام موارد مذکور در دستور جلسه را ندهد.

آیت‌الله جنتی در نطق پیش از دستور خود ابتدا به امام حسین علیه‌السلام و یاران باوفایشان سلام دادند و گفتند که ایام اربعین است و شور حسینی کشور و فراتر از کشور را فراگرفته است؛ راهپیمایی میلیونی اربعین به لطف خداوند چند سالی است جهانی شده و موجب وحدت در جهان اسلام به ویژه میان دو ملت ایران و عراق شده است و ان شاءالله آشوب‌های اخیر عراق که طراحی و فتنه‌گری دشمنان برای کم اثر کردن این کنگره بزرگ است، به فضل خدا و هوشیاری مردم این کشور ناکام خواهد ماند.

در ادامه ایشان و سایر اعضا از مسکوت ماندن طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس شورای اسلامی انتقاد کردند و مجددا بر این امر تاکید شد که در این طرح بر اساس سیاست‌های کلی انتخابات، خلاء‌های قانون قبلی انتخابات با رویکردی کارشناسی تا حدود زیادی برطرف شده بود و پیشنهادات خوبی درباره شرایط ثبت‌نام، پیش‌ثبت‌نام، شفافیت مالی نامزدها، تبلیغات، جرائم و تخلفات انتخاباتی و… را پیش‌بینی کرده یا ارتقاء بخشیده بود که امیدواریم مجلس محترم با جدیت این طرح را به سرانجام برساند چرا که در صورت اصلاح قانون انتخابات، کار مجریان و ناظران برای انتخابات آینده دقیق‌تر خواهد بود.

طرح اصلاح مواد (۱) و (۱۰) قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی یکی از دستورهای جلسه بود که در مورد آن مباحث زیادی در جلسه صورت گرفت از جمله اینکه چرا باید احکام مربوط به احزاب و گروه‌های سیاسی را به انجمن‌ها، جمعیت‌ها، جامعه‌ها، خانه‌ها و کانون‌های صنفی تسری داد که نتیجه‌اش برچسب سیاسی زدن به هر کار صنفی است و به نوعی محدود کردن حق مردم خواهد بود.

یکی دیگر از دستورهای جلسه، طرح تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی بود. در طول این مدت پیام‌های زیادی از این عزیزان به ما رسید و ما در جریان مشکلات آنها بودیم. پژوهشکده شورای نگهبان نیز به طور جدی بر روی موضوع کار کرد. علی‌رغم بررسی و دقت همه اعضا بر روی این مصوبه و مباحث زیادی که مطرح شد، متاسفانه برخی از اشکالات سابق این شورا توسط مجلس برطرف نشده بود لذا از نظر اعضای شورا امکان تأیید آن نبود؛ البته نظر دولت هم مثبت نبود و به عنوان نمونه بحث نیاز دستگاه‌ها برای جذب آنها بسیار مورد تاکید بود ولی معتقدم به هر حال باید برای مشکلات آنان فکری کرد.

بدون نظر
درج نظر لغو
دیدگاهها برای: گزارش نهم (۱۳۹۸/۷/۱۷)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ضمیمه تصاویر - تنها PNG, JPG, JPEG و GIF پشتیبانی می شوند.