کسب و کارهای پلتفرمی یکی از رایج‌ترین استارتاپ­ها در دنیا هستند که از طریق ایجاد فضا و زیرساخت میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان (اعم از کالا و خدمات)، تعامل ایجاد کرده و از طریق این تعامل، ارزش‌آفرینی می­کنند.

در سال­های اخیر فعالیت پلتفرم­‌ها و استقبال کاربران از آن­ها در کنار محاسنی که برجای گذاشته، منجر به ایجاد مسائل و مشکلاتی شده که تا پیش از این مطرح نبوده است. مسائلی که ضرورت قانون­گذاری و ورود دولت را به این عرصه ایجاب می­کند. یکی از این موارد، مسئولیت کیفری ناشی از اقدام خلاف قانون و یا انتشار محتوای مجرمانه از سوی کاربران در پلتفرم‌­ها می­باشد.

   مطابق قواعد و اصول کیفری اصل بر شخصی بودن مسئولیت کیفری است و هر انسانی مسئول رفتار خویش و پیامدهای ناگوار افعالی که از او صادر شده است، می­باشد. اما استثنائی بر این اصل تحت عنوان مسئولیت کیفری ناشی از فعل غیر وارد است که در ماده ۱۴۲ قانون مجازات اسلامی به آن اشاره شده است. مطابق این ماده: «مسئولیت کیفری به علت رفتار دیگری تنها در صورتی ثابت است که شخص به طور قانونی مسئول اعمال دیگری باشد یا در رابطه با نتیجه رفتار ارتکابی دیگری، مرتکب تقصیر شود.»

   در خصوص مسئولیت ناشی از اعمال مجرمانه در پلتفرم‌­ها، شاید بتوان با استناد به این ماده قائل به این شد که هرگاه مسئول پلتفرم در انتشار این محتوا مرتکب تقصیر گردد، دارای مسئولیت کیفری است.

اما قانون جرائم رایانه­ای به عنوان قانونی خاص، مواد مسئولیت کیفری ناشی از فعل غیر در فضای مجازی را بیان می­کند. به طور مثال در ماده ۲۱ این قانون، وظیفه­ی ارائه‌دهندگان خدمات دسترسی را، پالایش محتوای مجرمانه تصریح کرده و در صورت تقصیر و یا قصور، مجازات‌­های قانونی درنظر گرفته است. همچنین ماده ۲۳ این قانون از مسئولیت کیفری ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی در صورت انتشار محتوای مجرمانه در بستر آن­‌ها، سخن گفته است.

گر چه این مواد مسئولیت کیفری ناشی از فعل غیر را بیان کرده است، اما به صورت مستقیم به مسئولیت پلتفرم­ها اشاره‌­ای نمی­‌کند و به اعتقاد برخی، در صورت نبود قوانین خاص در این زمینه می­توان از آن­ها در تعیین مسئولیت پلتفرم­‌ها بهره جست. اما آنچه به نظر می­رسد این است که نمی‌توان به صورت یقینی منشأ مسئولیت کیفری پلتفرم‌ها درصورت انتشار محتوای مجرمانه کاربران را، از این مواد استخراج کرد.

با گسترش روزافزون فناوری­های اطلاعاتی و ارتباطی، شورای عالی فضای مجازی که نهادی فرا قوه‌ای است با فرمان رهبری در سال ۱۳۹۰ تأسیس شد. این شورا مرکز ثقلی برای سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و هماهنگ‌سازی در فضای مجازی کشور است و اساساً یکی از وظایف آن، محتواسازی از طریق راه‌اندازی سرورهایی در فضای مجازی است. این شورا از زمان تأسیس مصوباتی داشته است اما به نظر می­رسد در باب مسئولیت پلتفرم­‌ها تا به امروز شفاف‌سازی صورت نگرفته و این در حالی است که مصوبات آن لازم‌الاجرا و در حکم قانون هستند و مشروعیت خود را از مقام رهبری می‌گیرند.

در این میان و در صورت نبود سیاست­‌هایی از سوی شورای عالی فضای مجازی در خصوص مسئولیت پلتفرم‌­ها در انتشار محتوای مجرمانه، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در سال ۱۳۹۸ تدوین آئین‌نامه‌­ی نحوه فعالیت کسب‌وکارهای پلتفرمی را در دستور کار خود قرار داد اما پس از تدوین پیش‌نویس و انتشار آن تا آذر ماه آن سال، تصویب و نهایی شدن آن به دلیل شیوع ویروس کرونا و تمرکز روی موضوع حمایت از کسب و کارها برای عرضه کالاهای خود در فضای مجازی، به تعویق افتاد.

طبق اعلام این مرکز، سند پیشنهادی حدود وظایف و مسئولیت‌های هرکدام از طرفین فعال در پلتفرم‌ها و نحوه­ی فعالیت آنان را مشخص کرده است. در این سند به صورت کامل مشخص شده که مسئولیت صاحبان پلتفرم‌ها تا چه میزان است و در صورت تخلف از سوی یکی از ارائه‌کنندگان خدمات یا کالا، نحوه­ی برخورد چگونه خواهد بود.

بدون نظر
درج نظر لغو
دیدگاهها برای: مسئولیت پلتفرم‌ها؛ حمایت یا سنگ‌اندازی؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ضمیمه تصاویر - تنها PNG, JPG, JPEG و GIF پشتیبانی می شوند.