کمی پیش شهرداریها مدعی شدند که باید بر تاکسیهای اینترنتی نظارت داشته باشند و به دنبال این ادعا دستورالعملی امضا شد و قرار شد از هزینه هر سفر، 7درصد به شهرداری پرداخت شود.
همان زمان مدیرعامل اسنپ در توییتر نوشت: «پرداخت عوارض شهرداری در حالیکه مالیات بر ارزش افزوده هم پرداخت میکنیم، هزینه مردم را در استفاده از تاکسیهای اینترنتی بالا میبرد»
او میگوید:«ما نمیخواهیم هزینه مردم بالا برود. اگر قرار است عوارض پرداخت کنیم، باید طبق قانون و منطقی باشد. ما 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده میدهیم که از این مبلغ 3درصد آن برای شهرداری است. اگر قرار است به شهرداری عوارض بدهیم، دیگر مالیات بر ارزش افزوده معنی ندارد و برعکس.»
واقعیت هم همین بود؛ پرداخت همزمان عوارض و مالیات بر ارزش افزوده کمر تاکسیهای اینترنتی را خم میکرد. طبق ماده 50 قانون مالیات بر ارزش افزوده اساسا دریافت عوارض در حالیکه شرکت مالیات میدهد غیرقانونی است.
همان روزها معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در توییتر خبر داد که اگر تاکسیهای آنلاین 7درصد از هزینه هر سفر را به شهرداری پرداخت کنند دیگر نیازی به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ندارند البته وعدهای که سر خرمن ماند؛ با گذشت چندین ماه از امضای دستورالعمل صادره از سوی تاکسیهای اینترنتی، وضعیت تاکسیهای اینترنتی و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و متعلقاتش نامشخص است در صورتی که قرار بر این بود که در صورت حذف مالیات بر ارزش افزوده، تاکسیهای اینترنتی 2 درصد از هزینه هر سفر را به عنوان عوارض شهرداری تقدیم کنند و تا زمانی که مالیات میدهند این مبلغ به 1.5 درصد کاهش پیدا کند تا تکلیف روشن شود.
اما از آنجاییکه وزارت امور اقتصادی و دارایی هنوز شرکتهای تاکسی اینترنتی را جز شرکتهای حملونقلی به حساب نمیآورد، آنها را ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده میداند. اینطرف شهرداری معتقد است آنچه به عنوان عوارض از تاکسیهای اینترنتی دریافت میشود، رقم بسیار ناچیزی است و جیب تاکسیهای آنلاین را تکان نمیدهد.
زمانی که معاون وقت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران هم مدیرعاملهای تاکسیهای اینترنتی را پای میز مذاکره کشاند و به هر ترتیبی که بود امضای دستورالعمل را از آنها گرفت، گفت:« شرکتهای تاکسی اینترنتی بر اساس قوانین و مقررات میتوانند از معافیتهای مالیاتی استفاده کنند که تشخیص آن با سازمان امور مالیاتی است نه شهرداری» و به این ترتیب پای شهرداری را از تمام معادلات بیرون کشید.
حالا تاکسیهای اینترنتی ماندهاند با عوارض و مالیاتی که همزمان پرداخت میکنند و با گذشت چند ماه هنوز و همچنان تاکسیهای اینترنتی هر دو رقم عوارض و مالیات را همزمان با هم پرداخت میکنند و پرداخت همزمان ایندو با هم طبعا ادامه حیات تاکسیهای اینترنتی را به خطر میاندازد.
آنطور که پورسیدآقایی مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک تهران گفته بود که طبق پیشبینیها عوارض دریافتی از تاکسیهای اینترنتی سالیانه چیزی نزدیک به 40میلیارد تومان خواهد شد که قرار است این مبلغ صرف بهبود و توسعه سیستم حملونقل عمومی شود.
اما طبق گزارشها کمتر از 50درصد مردم از حملونقل عمومی و بقیه از اسنپ، تپسی و دیگر تاکسیهای اینترنتی یا خودروهای شخصی استفاده میکنند و حالا با این اقدام شهرداری، بار پرداخت این عوارض بر دوش این تعداد از مردم که کمتر از 59درصد هستند، افتاده است.
برای رفع این مشکل مردمنما در دیوان عدالت اداری دادخواستی را مبنی بر ابطال عوارض تاکسیهای اینترنتی ثبت کرده است. شما نیز میتوانید برای قطع شدن این عوارض غیرقانونی از این مطالبه حمایت مالی کنید تا با همکاری مردمنما و تامین حقالوکاله آن، وکیل شروع به پیگیری ابطال ان در دستگاه قضایی شود.