درخواست تعویق کنکور سراسری سال 1399 #حمایت
موفق شد
 
مطالبه گر: میلاد یوسفی
 
کارشناس حقوقی: سعید فیض عارفی
 
سازمان مربوطه: دادستان کل کشور
توضیحات
توضیحات

درخواست تعویق کنکورهای سال 99 به دلیل افزایش مبتلایان و فوت‌شدگان بر اثر ویروس کرونا در کشور

با شیوع ویروس کرونا در کشور روند انجام بسیاری از امور در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، ورزشی و ... دستخوش تغییر شد، به گونه‌ای که همه چیز یا به کلی تغییر کرد یا به تعویق افتاد و یکی از این امور کنکور‌های سراسری بود.

با وجود اینکه قرار بود در این روزها کنکورهای سراسری، ارشد، دکتری و غیره برگزار شود اما خلاف تصور همگان، تعداد مبتلایان به کرونا در کشور افزایش یافت، در حدی که میزان فوتی‌های بیماران کرونا در تیر ماه از بالاترین میزان فوتی‌ها در روز‌های ابتدایی سال نیز بالاتر رفت. در همین زمان داوطلبان کنکور‌های سراسری بار دیگر خواستار تعویق همه کنکور‌های سراسری 99 شدند که این موضوع در چند هفته اخیر به موضوعی داغ در فضای مجازی تبدیل شد.

با وجود درخواست داوطلبان اما وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: به این دلیل که زمان محدودی قرار است داوطلبان کنکور در حوزه‌های امتحانی باشند مشکلی به وجود نمی‌آید و توجه به مسائلی همچون تهویه سالن ها، در اختیار گذاشتن ماسک، رعایت مسائل بهداشتی در هنگام ورود به حوزه‌های امتحانی، کنترل سلامت داوطلبان در هنگام ورود و تب سنجی داوطلبان از جمله اقداماتی است که برای برگزاری کنکور و حفظ سلامت دانشجویان پیش بینی شده است. کنکور با دقت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامت داوطلبان در زمان مشخص خود برگزار می‌شود و کنکور حتی در شهر‌های قرمز در زمان اعلام شده برگزار خواهد شد.

داوطلبانی که خواستار تعویق کنکور‌های سراسری هستند دلایل خود را اینطور مطرح می‌کنند:

1) به علت وجود پیک کرونا و وجود بیش از 28000 کیس فعال مبتلا به کرونا و آمار ابتلا روزانه بیش از 2500 نفر در روز ایجاد تجمعات بزرگی مثل کنکور با 3 میلیون جمعیت کنکوری سبب افزایش هرچه بیشتر آمار مبتلایان به ویروس کرونا خواهد شد. چراکه در حال حاظر اکثر مراکز درمانی از حداکثر ظرفیت خود بهره گرفتند و شوک بزرگی مانند تجمعات کنکوری سبب خارج شدن اوضاع از کنترل کادر درمان خواهد شد؛ لذا تا فصل پاییز فرصت مناسبی برای اعمال سیاست درست در بازگشایی هاست تا به وضعیت سفید برسیم و کنکور‌ها را در بهترین شرایط ممکن برگزار کنیم.

2) استفاده از وسایل سرمایشی و تهویه در تابستان ذرات معلق کرونا را در فضای سالن‌های آزمون جابجا می‌کند و به واسطه فرصت 4 ساعته کنکور فرصت کافی برای ابتلای همه افراد حاضر در سالن را خواهد داشت چرا که به واسطه جابجایی ذرات عملا رعایت فاصله گذاری اجتماعی بی اثر می‌شود و ذرات در همه جای سالن گردش خواهند داشت. اما با تعویق آزمون‌ها به فصل پاییز نیازی به وسایل سرمایشی نیست و خطر ابتلا از طریق جابجایی ذرات معلق کرونا بسیار کاهش می‌یابد. توجه داشته باشید که تاثیر ماسک در جلوگیری از ابتلای فرد سالم بسیار محدود است و صرفا با ماسک نمی‌توان از ابتلا به ویروس کرونا در محیط آلوده جلوگیری کرد.

3) 45 درصد افراد ناقل ویروس کرونا فاقد علامت هستند و امکان تشخیص این افراد به کمک تب سنجش میسر نیست و با لحظه‌ای غفلت در استفاده از ماسک به راحتی دیگران را مبتلا می‌کنند بنابراین نمی‌توان صرفا با در نظر گرفتن فضای مجزا برای افراد مبتلا به ویروس کرونا در حوزه‌های امتحانی از انتشار ویروس توسط این افراد جلوگیری کرد.

4) با شروع سال تحصیلی از بهمن ماه برای جدید الورود‌ها دیگر نیازی به برگزاری کلاس‌های حضوری عملی برای بسیاری از دانشجویان جدیدالورود نخواهد بود چراکه بسیاری از رشته‌ها در ترم نخست واحد‌های عملی دارند که پیش نیاز واحد‌های آن‌ها در ترم‌های آینده است و نمی‌توان این دروس را به صورت مجازی تدریس کرد و برای برگزاری کلاس‌های عملی و آزمایشگاهی ترم نخست نیاز به کارگاه و خوابگاه می‌باشد که این امر سبب تجمع افراد و رفت آمد‌های حضوری خواهد بود که خود عامل بسیار مهمی در انتشار ویروس کرونا است.

با توجه به دلایل گفته شده توسط داوطلبان کنکورهای سال 99 ، و با توجه به اصل 156 قانون اساسی که می‌گوید: احیای حقوق عامه از وظایف قوه قضاییه است. و همچنین ماده 290 قانون آیین دادرسی کیفری که پیگیری و نظارت بر دعوای مربوط به جرایم راجع به اموال، منافع و مصالح ملی و خسارت وارده به حقوق عمومی از طریق مراجع ذی‌صلاح داخلی ، خارجی و بین‌الملل را به دادستان کل کشور محول کرده است .داوطلبان در نامه زیر از حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور تقاضا دارند تا بعنوان مدعی العموم در مسئله تعویق کنکورهای سال 99 در شرایط فعلی سلامت کشور ورود کرده و بر تصمیمات مسئولان اجرایی نظارت کنند.

پرونده‌های مرتبط

درخواست رفع ممنوعیت ارائه تسهیلات بانکی به سربازان
درخواست رفع ممنوعیت ارائه تسهیلات بانکی به سربازان
#حمایت / محمدرضا علی پور
0 تومان
مبلغ هدف 0 تومان

ثبت حمایت
0 نفر حمایت کرده اند
درخواست تنظیم قانون ویژه مادران فرزندپذیر
درخواست تنظیم قانون ویژه مادران فرزندپذیر
#حمایت / سیده زهرا حسینی
0 تومان
مبلغ هدف 0 تومان

ثبت حمایت
0 نفر حمایت کرده اند
برخورد با تخلفات شرکت شاپرک
برخورد با تخلفات شرکت شاپرک
#حمایت
0 تومان
مبلغ هدف 0 تومان

ثبت حمایت
0 نفر حمایت کرده اند