پرداخت بیمه بیکاری تعطیلی ایام کرونا #حمایت
موفق شد
 
مطالبه گر: محمدامین سلیمی
 
سازمان مربوطه: دیوان عدالت اداری, وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی, معاونت حقوقی ریاست جمهوری
توضیحات
توضیحات

شیوع ویروس کووید19 مشکلات متعددی را برای مردم ایجاد کرده و خسارت‌های فراوانی را به آن ها وارد آورده است. اگر هرچند برخی از این مشکلات و خسارات غیرقابل اجتناب هستند، اما می‌توان برخی از آن ها را با تدبیر و اتخاذ تصمیم‌های درست حل کرد یا دست کم از شدت آن ها کاست.

یکی از مهم‌ترین پیامدهای بحران شیوع کرونا تعطیلی بسیاری از کسب و کارها کارگاه‌های اقتصادی به دلیل محدودیت‌های لازم برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بود و همین موضوع منجر به  بیکاری بسیاری از کارگران شد.

بنا بر آنچه در  ماده 15 قانون کار آمده است، قرارداد میان کارگر و کارفرما در چنین شرایطی تعلیق شده و کارفرما هیچ مسئولیتی نسبت به پرداخت دستمزد به کارگر ندارد. با توجه به اینکه این شرایط تا مهار این بیماری ادامه خواهد داشت، تداوم این بیکاری فشار بسیاری را به کارگران بیکار وارد خواهد کرد. بیمه بیکاری، راه حلی برای کم کردن فشار وارده بر کارگران است تا آن‌ها بتوانند با دریافت مقرری بیمه بیکاری، دوران بیکاری خود را با شرایط بهتری سپری کنند.

کارشناسان حقوقی مردم‌نما توانستند با بر عهده گرفتن وکالت تعداد از افراد بیکار شده در دوران شیوع کرونا، مبلغ بیمه بیکاری را به آنها باز گردانند.

گفتنی است مطابق آخرین آمارها مبلغ 5000 میلیارد تومان مقرری بیمه بیکاری کرونا از سوی دولت به متقاضیان و افراد بیکار شده بر اثر کرونا پرداخت شده است.

بنا بر آنچه خبرگزاری های رسمی ایران گفته‌اند: در راستای حمایت از صنوف و کارگران آسیب دیده از کرونا، دولت مبلغ5000 میلیارد تومان اعتبار برای کمک به صندوق بیمه بیکاری و تامین بودجه بیمه بیکاری بیکارشدگان ناشی از کرونا اختصاص داد که با حمایت سازمان برنامه و بودجه و تلاش وزارت کار، سازمان تامین اجتماعی و دستگاه های مربوطه، روند واریز مقرری بیمه بیکاری به متقاضیان مشمول و کارگران بیکار شده در دستور کار قرار گرفت.

بر این اساس مقرر شد تا بیمه بیکاری سه ماه اسفند 1398 و فروردین و اردیبهشت 1399 به کارگران آسیب دیده از کرونا پرداخت شود و سامانه‌ای هم در وزارت کار و از مدت ها قبل به منظور ثبت درخواست بیمه بیکاری راه اندازی و به متقاضیان معرفی شد.

مدتی بعد از سوی اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار اعلام شد متقاضیان بیمه بیکاری کرونا که از ابتدای خردادماه 1399 بیکار شده و افرادی که بیکاری آنها از اسفند سال 1398 تا مهر 1399 استمرار پیدا کرده به سامانه جامع روابط کار به نشانی prkar.mcls.gov.ir مراجعه و نوع بیکاری خود را از طریق خوداظهاری اعلام کنند.

بر اساس اعلام اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار تا پنجم مهرماه سال 1399، حدود  155 هزار و 700 نفر از افراد بیکار شده از کرونا که بیکاری آنها از اسفندماه سال 98 استمرار داشته و از اول خرداد ماه بیکار شدند یا به دلیل اعلام شماره شبای اشتباه، عدم تعلق شماره حساب مربوطه و ثبت ناقص اطلاعات شخصی یا ثبت نام در ادارات کار و کاریابی ها به جای سامانه از پیش ذکر شده، دچار مشکلاتی شدند در سامانه جامع روابط کار ثبت نام کردند.

به گفته مسعود بابایی - مدیرکل وقت حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار - پرداخت بیمه بیکاری به متقاضیان به دو شیوه دنبال شده است؛ دسته اول افرادی که از اسفند ماه سال گذشته دریافتی نداشتند و اطلاعات این گروه شامل 65 هزار نفربیمه معادل 65 میلیارد تومان در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته و پرونده‌هایشان ارسال شده است و دسته دوم 30 هزار نفربیمه هستند که پرونده‌هایشان در سازمان تأمین اجتماعی قرار دارد و این سازمان در حال انجام پالایش‌ نهایی و ارسال پرونده‌ها به سازمان برنامه و بودجه است.



پرونده‌های مرتبط

درخواست رفع ممنوعیت ارائه تسهیلات بانکی به سربازان
درخواست رفع ممنوعیت ارائه تسهیلات بانکی به سربازان
#حمایت / محمدرضا علی پور
0 تومان
مبلغ هدف 0 تومان

ثبت حمایت
0 نفر حمایت کرده اند
درخواست تنظیم قانون ویژه مادران فرزندپذیر
درخواست تنظیم قانون ویژه مادران فرزندپذیر
#حمایت / سیده زهرا حسینی
0 تومان
مبلغ هدف 0 تومان

ثبت حمایت
0 نفر حمایت کرده اند
برخورد با تخلفات شرکت شاپرک
برخورد با تخلفات شرکت شاپرک
#حمایت
0 تومان
مبلغ هدف 0 تومان

ثبت حمایت
0 نفر حمایت کرده اند